دومین دورهٔ جشنوارهٔ سدید

عنوان اثر:

اتوبوس شب؛ روایتی تیره از حماسه‌ای نورانی

توضیح اثر از زبان سازندگان:

کیومرث پوراحمد فیلم اتوبوس شب را در سال ۱۳۸۵ از فیلم‌نامه‌ کوتاهی به قلم حبیب احمدزاده اقتباس کرد. این فیلم در جشنوارۀ فیلم فجر همان سال نامزد بهترین فیلم و نامزد بهترین کارگردانی شد. اثرحاضر با اشاره به المان‌های فیلم‌های جنگی، ضدجنگی و دفاع مقدسی، جایگاه این فیلم را در میان فیلم‌های این سه دسته نشان می‌دهد.
فیلم اتوبوس شب با نام برخی از نویسندگان حوزۀ دفاع مقدس عجین شده است و همین امر به اهمیت اثر می‌افزاید. متن حاضر ابتدا مشخصات و عوامل فیلم را بررسی می‌کند. در ادامه مکتب و ژانر این اثر واکاوی می‌شود. در بخش تحلیل فیلم ابتدا عناصری که در فیلم به ارائه روایتی غلط از ثوابت تاریخی دفاع مقدس منجر شده است، مطرح می‌شود. بخش دیگر تحلیل فیلم عناصر ضدجنگ موجود در فیلم اتوبوس شب را دسته‌بندی می‌کند. در پایان با جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده، نکاتی در باب لزوم توجه به ارائه تصویری قدسی و حماسی از دوران دفاع مقدس تأکید خواهد شد.

در اطلاعیه قبلی سدید در کانال هنر ولایی، قید شده بود که حق‌الزحمه فعالیت‌ها پرداخت خواهد شد. بخشی از مقاله را ضمیمه کرده‌ام که اگر مایل بودید، کل اثر را با پرداخت حق‌الزحمه در اختیارتان قرار دهم.

کلید‌واژه‌ها: اتوبوس شب تحلیل فیلم سینمای دفاع مقدس سینمای ضدجنگ نقد