عنوان اثر:

آمریکا و ترسیم چهره هژمونیک در سینما، (از جنگ دوم جهانی تا به امروز)

مدت زمان اثر: 20 دقیقه

کد اثر: 361

شرکت در بخش نمای سدید (مستند محتوامحور کوتاه)

توضیح اثر از زبان سازندگان:

یکی از مهم ترین ابعاد سینما بعد رسانه ای آن است که در محافل سینمایی کمتر به آن می پردازند و گاها آن را نادیده می گیرند این در حالی است که این پدیده این قالبیت را دارد که رفتار انسان ها و ملت ها را بعد از وقوع خود دگرگون سازد و با تغییر در مناسبات ذهنی مردم سیاست های خود را پیش ببرد.
تحقیق حاضر با هدف ترسیم هژمونی آمریکا در محدوده زمانی بعد از جنگ جهانی دوم تا حال حاضر در سینمای هالیوود انجام گرفته است.
در نتیجه این پژوهش بنیان های نظری و مفاهیم اصلی هژمونی را استخراج کرده و مولفه های اصلی هژمونی آمریکا را مورد تحلیل قرار داده است . و با تحلیل نمود عملکردی سینمای هالیوود با توجه به مفاهیم هژمونیک آمریکا در صدد یافتن پاسخ سوال اصلی پژوهش است که آیا سینمای هالیوود به منظور شکل دهی به هژمونی امریکا فیلم می سازد؟
بر اساس پرسشی که در فرضیه ی این تحقیق ابراز شد سینمای هالیوود در ترسیم چهره ی هژمونیک امریکا نقش اساسی داشته است و به عنوان یک محرک اصلی در نظام بین المللی جایگاه هژمونیک امریکا را ترسیم و تثبیت می کند .
به این منظور بر اساس منابع اسنادی، ابتدا مولفه های هژمونیک آمریکا استخراج گردید و براساس آن، راهبرد ها وسیاست هایی اتخاذ شده ی امریکا در ارتباط با این مولفه ها مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه شیوه عملکردی سینمای هالیوود از طریق منابع و ماخذ و تحلیل محتوای فیلم های هالیوودی تحلیل و بررسی شد.
بر اساس نتایج بدست آمده نشان می دهد نظام هژمونیک آمریکا بر خلاف هژمونی های پیش از خود نه بر مبنای قدرت سخت بلکه بر پایه ی قدرت نرم شکل گرفته که مهم ترین ابزار در رسیدن به قدرت نرم اشاعه فرهنگی است و سینما به عنوان مهم ترین ابزار فرهنگی نقش پررنگی را در این عرصه برعهده دارد.

کلید‌واژه‌ها: هژمونی ، امریکا ، قدرت نرم ، سینمای هالیوود
نظرسنجی هنرجویی اثر با عنوان «آمریکا و ترسیم چهره هژمونیک در سینما، (از جنگ دوم جهانی تا به امروز)»

مهلت شرکت در نظرسنجی به پایان رسیده است.